Menu Zamknij

EVENTS / WYDARZENIA

ILUZJA FORMY / ILLUSION OF FORM

WYNIKI / RESULTS

/ DATA/DATE | 16.02.2022 /

Spotkanie przygotowawcze grupy roboczej (w wersji zdalnej)

Spotkanie przygotowawcze grupy roboczej odbyło się na platformie meet 16 lutego 2022 r. Celem spotkania było odświeżenie relacji między Partnerami projektu oraz ustalenie terminu przyszłych spotkań projektowych. Przeprowadzono wstępną analizę możliwych praktycznych rozwiązań mających na celu usprawnienie zarządzania projektem.

Preparatory meetings of the working group (on-line meeting)

The preparatory meeting of the working group was held on the meet platform on February 16, 2022. The purpose of the meeting was to refresh the relationship between the Project Partners and set the date for future project meetings. A preliminary analysis of possible practical solutions to improve project management was conducted.


/ DATA/DATE | 08-09.03.2022 /

Pierwsze spotkanie projektowe – Poznań, Polska

Pierwsze spotkanie projektowe odbyło się na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (UAP), na którym udział wzięło trzech gości Zespołu Projektowego z Uniwersytetu w Bergen (KMD). Spotkanie miało na celu szczegółowe omówienie wszystkich najważniejszych aspektów realizacji projektu. Zespół projektowy podczas spotkania pracował nad regulaminem rekrutacji studentów do planowanej MOBILNOŚCI. 
Goście z KMD zostali oprowadzeni po UAP, a dr. hab Jarosław Bogucki wraz z asystentem dr Szymonem Zwolińskim przeprowadzili prezentację działania studia holograficznego. 
W dniu 8.03.2022r. Fans Jakobi i Kilbeth Rasmussen przeprowadzili prezentację dotyczącą KMD na otwartym spotkaniu dla studentów, w którym uczestniczyło ok. 50 studentów z UAP. Goście z Bergen przygotowali prezentację kadry, omówili jak działa szkoła, pokazali prace studentów KMD. Na koniec spotkania był panel Q&A.
W dniu 9.03.2022r. po spotkaniu Zespołu projektowego dotyczącym spraw bieżących  zostało również zaaranżowane spotkanie z Rektorem UAP. 
Goście z Norwegii podczas pobytu w Poznaniu mieli również okazję zobaczyć wystawy w Miejskiej Galerii Arsenał oraz odwiedzić Muzeum Narodowe w Poznaniu.

First project meeting: Poznan, Poland

The first project meeting was held at the Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznań (UAP), attended by three guests of the Project Team from the University of Bergen (KMD). The meeting was aimed at discussing in detail all the most important aspects of the project implementation. During the meeting, the Project Team worked on the regulations for recruiting students for the planned MOBILITY.
Guests from KMD were given a tour of UAP, and Dr. Jaroslaw Bogucki and assistant Dr. Szymon Zwolinski gave a presentation on the operation of the holographic studio.
On 8.03.2022. Frans Jakobi and Lilibeth Rasmussen gave a presentation on KMD at an open meeting for students, attended by about 50 students from UAP. The guests from Bergen made a presentation of the staff, discussed how the school works, and showed the work of KMD students. At the end of the meeting there was a Q&A panel.
A meeting with the UAP Rector was also arranged on 9.03.2022 after the Project Team meeting on current affairs.
Guests from Norway during their stay in Poznan also had the opportunity to see exhibitions in the Municipal Arsenal Gallery and visit the National Museum in Poznan.


/ DATA/DATE | 26-27.05.2022 /

Drugie spotkanie projektowe – Bergen, Norwegia

Drugie spotkanie projektowe odbyło się w KMD, w którym uczestniczyło czterech członków Zespołu projektowego z UAP. Spotkanie miało na celu zaznajomienie uczestników z UAP ze specyfiką współczesnej norweskiej kultury i sztuki. Na wprowadzającym spotkaniu informacyjnym przedłożono uczestnikom harmonogram wizyty, po którym rozpoczęto obchód po miejscowych galeriach i muzeach. Zespół projektowy z UAP miał szansę uczestniczyć między innymi w wernisażu wystawy Lene Berg, który swoją obecnością uświetniła Jej Wysokość Królowa Sonja. Podczas zwiedzania poruszono szereg kwestii dotyczących aktualnych trendów w norweskiej kulturze jak również podobieństw i różnic zauważalnych w twórczości norweskich i polskich artystów współczesnych.

The second project meeting – Bergen, Norway

The second project meeting was held at KMD, attended by four members of the Project Team from UAP. The meeting was aimed at familiarizing participants from UAP with the specifics of contemporary Norwegian art and culture. At the introductory briefing, a schedule of the visit was presented to the participants, after which a tour of local galleries and museums began. The project team from UAP had the chance to attend, among other things, the opening of the Lene Berg exhibition, which Her Majesty Queen Sonja graced with her presence. During the tour, a number of issues were raised regarding current trends in Norwegian culture as well as similarities and differences noticeable in the work of Norwegian and Polish contemporary artists.


/ DATA/DATE | 05-09.2022 /

Prace przygotowawcze przed PIERWSZĄ turą mobilności

W okresie od maja do września oba zespoły projektowe odbywały częste spotkania online oraz kontaktowały się mailowo celem organizacji pierwszej MOBILNOŚCI w UAP.

Preparatory work before the FIRST round of mobility

Between May and September, the two project teams held frequent online meetings and contacted each other by email to organize the first MOBILITY at UAP.


/ DATA/DATE | 10-20.10.2022 /

MOBILNOŚĆ 1 – ETAP I – Wizyta grupy z KMD z Bergen w UAP

Pierwsze dni spotkania to etap wprowadzający mający na celu zaznajomienie uczestników z warunkami pracy na uczelni, możliwościami technologicznymi, zapleczem sprzętowym, jak i umożliwienie im rozpoznania siebie jak również prowadzących/konsultantów. Po przeprowadzeniu etapu wprowadzającego (wystawy, warsztaty technologiczne, koncepcyjno-problemowe i prezentacje) studenci rozpoczęli pracę nad swoimi realizacjami. Uczestnicy zostali podzieleni na 7 mieszanych/międzynarodowych grup. Drugi tydzień spotkania to etap realizacyjny, który przeznaczony był na grupową pracę nad projektami i realizacjami przy umożliwieniu konsultacji swoich koncepcji z przedstawicielami kadry dydaktycznej. Etap wprowadzający zakładał podział na trzy uzupełniające się panele: warsztaty technologiczne, warsztaty koncepcyjno-problemowe oraz pokazy, wykłady i prezentacje przedstawicieli kadry dydaktycznej Warsztaty technologiczne dotyczyły trzech stosunkowo nowych obszarów wsparcia narzędziowego dla artystów, jakimi są: Techniki Komputerowe w Rzeźbie (prowadzący: dr hab. Rafał Kotwis prof. UAP, dr hab. Igor Mikoda prof. UAP), Podstawy wykorzystania technologii VR – GRAVITY SKETCH (mgr Piotr Koźniewski) oraz Wprowadzenie do Technik Holografii Analogowej (dr hab. Jarosław Bogucki prof. UAP, dr Szymon Zwoliński ad.). Miały na celu zaznajomić uczestników projektu z nowymi technologiami realizacyjnymi, które mogą (ale nie muszą) zostać przez nich wykorzystane w konstruowanych przez nich realizacjach finalizujących pierwszy etap mobilności.  
Warsztaty koncepcyjno-problemowe zakładały wprowadzenie w program zajęć aspektu pracy w grupach jak również przeniesienie założeń ideowych na płaszczyznę poza materiałową czy stricte technologiczną. Przeprowadzono łącznie trzy wzajemnie uzupełniające się warsztaty: Joy-stick – warsztaty z kreatywnego rozwiązywania problemów (prowadzący: dr Tomasz Drewicz, Monument w przestrzeni publicznej (prowadzący: prof Lilibeth Rasmussen, dr Marta Bosowska), Zajęcia wokalno-performatywne (prowadzący: prof. Frans Jacobi). Uczestnicy spotkania zyskali dzięki temu możliwość porównania i skonfrontowania schematów myślowych jakimi są obdarzeni, przy jednoczesnym wskazaniu tego, które z nich, i w jakim stopniu, mogą ich wyróżniać bądź ograniczać. Dodatkowo odbyły się dwa spotkania, podczas których przeprowadzono cykl wykładów i prezentacji poprowadzonych przez przedstawicieli kadry dydaktycznej Wydziału Rzeźby UAP oraz KMD, UiB.: Byli to prof. dr hab. Marcin Berdyszak, prof. dr. Janusz Bałdyga, dr Wojciech Tężycki, prof. Frans Jacobi, prof. dr hab. Karolina Komasa, prof. Lilibeth Rasmussen, Chloe Lewis and Andrew Taggart. Miały one na celu zaznajomienie uczestników spotkania z aktywnością artystów pracujących i uczących we współtworzących projekt instytucjach, reprezentujących różne obszary poszukiwań oraz wskazanie różnic i podobieństw charakteryzujących ich twórczość. W międzyczasie zaprezentowano uczestnikom hasło/temat dla przygotowywanych w kolejnych dniach koncepcji realizacyjnych brzmiący: “Monu-Mental (mentalność jako anomalia przestrzeni)”.Ostatnie dni mobilności przeznaczono na indywidualna pracę uczestników projektu nad rozwojem swoich koncepcji. W określonych godzinach odbywały się spotkania z przedstawicielami kadry dydaktycznej, podczas których mogli konsultować swoje projekty i propozycje.

MOBILITY 1 – STAGE I – Visit of a group from KMD of Bergen at UAP

The first days of the meeting were an introductory stage designed to familiarize participants with working conditions at the university, technological capabilities, equipment facilities, as well as allow them to recognize themselves as well as the presenters/consultants. After the introductory stage (exhibitions, technology, concept and problem workshops and presentations), the students began working on their projects. The participants were divided into 7 mixed/international groups. The second week of the meeting was the introductory stage, which was dedicated to group work on projects and realizations with the opportunity to consult their concepts with representatives of the teaching staff.The introductory stage involved a division into three complementary panels: technology workshops, conceptual-problem workshops and exhibitions, lectures and presentations by representatives of the teaching staff The technology workshops dealt with three relatively new areas of tool support for artists, which are: Computer Techniques in Sculpture (conducted by Dr. Rafal Kotwis prof. UAP, Dr. Igor Mikoda prof. UAP), Basics of the use of VR technology – GRAVITY SKETCH (Piotr Koźniewski MA) and Introduction to Analog Holography Techniques (Dr. Jarosław Bogucki prof. UAP, Dr. Szymon Zwoliński ad.). They were aimed at familiarizing the project participants with new realization technologies, which can (but do not have to) be used by them in the realizations they construct to finalize the first stage of mobility.
The conceptual and problem-solving workshops assumed the introduction of the aspect of group work into the program, as well as the transfer of ideological assumptions to a non-material or strictly technological level. A total of three complementary workshops were conducted: Joy-stick – a workshop on restorative problem solving (moderated by Dr. Tomasz Drewicz, Monument in Public Space (moderated by Prof. Lilibeth Rasmussen, Dr. Marta Bosowska), Vocal-Performative Classes (moderated by Prof. Frans Jacobi). The participants of the meeting thus gained the opportunity to compare and confront the thought patterns with which they are endowed, while pointing out which of them, and to what extent, may distinguish or limit them. In addition, two meetings were held, during which a series of lectures and presentations were given by representatives of the teaching staff of the Faculty of Sculpture at UAP and KMD, UiB: These were Prof. Marcin Berdyszak, Prof. Janusz Bałdyga, Dr. Wojciech Tężycki, Prof. Frans Jacobi, Prof. Karolina Komasa, Prof. Lilibeth Rasmussen, Chloe Lewis and Andrew Taggart. They aimed to familiarize the participants of the meeting with the activities of artists working and teaching in the co-creative institutions, representing different areas of exploration, and to point out the differences and similarities that characterize their work. In the meantime, the participants were presented with a slogan/theme for the implementation concepts prepared in the following days, which reads: „Monu-Mental (mentality as an anomaly of space)”.The last days of the mobility were devoted to individual work of the project participants on the development of their concepts. Meetings with representatives of the teaching staff were held at specific times, during which they could consult on their projects and proposals.


/ DATA/DATE | 21-23.10.2022 /

Seminarium i wystawa reprezentantów KMD w Poznaniu, Polska

WYSTAWA WOODOOW
wernisaż 20.10.2022 / czas trwania 21-23.10.2022

Na wystawie zaprezentowano prace wykładowców reprezentujących Wydział Sztuki, Muzyki i Designu, Uniwersytetu w Bergen. Byli to: Frans Jacobi, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Eamon O´Kane, Chloe Lewis and Lewis & Taggart, Luz Maria Sanchez Cardona. Miała ona na celu zaznajomienie, zarówno uczestników mobilności, jak i cała społeczność akademicką UAP oraz pozostałych widzów i mieszkańców Poznania z aktywnością artystów pracujących i uczących we współtworzących projekt instytucjach, reprezentujących różne obszary poszukiwań oraz wskazanie różnic i podobieństw charakteryzujących ich twórczość. Wystawa odbyła się w Galerii “Curator’s Lab”, należącej do poznańskich Galerii Miejskich, oraz w Galerii ROTUNDA i „Du Buffet” we wnętrzach budynku głównego UAP.

Seminar and exhibition of KMD representatives in Poznan, Poland

WOODOOW EXHIBITION
opening 20.10.2022 / time duration 21-23.10.2022

The exhibition featured works by lecturers representing the Department of Art, Music and Design, University of Bergen. They were: Frans Jacobi, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Eamon O´Kane, Chloe Lewis or/and Lewis & Taggart, Luz Maria Sanchez Cardona. It aimed to familiarize, both the participants of the mobility, as well as the entire academic community of UAP and other viewers and residents of Poznan, with the activity of artists working and teaching in the institutions co-creating the project, representing different areas of exploration, and to point out the differences and similarities that characterize their work. The exhibition was held at the „Curator’s Lab” Gallery, which is part of Poznań City Galleries, as well as at ROTUNDA Gallery and „Du Buffet” inside the UAP main building.


WYSTAWA HOLOS ZNACZY CAŁOŚĆ
wernisaż 13.10.2022 / czas trwania 13-31.10.2022

Wystawa “Holos means the whole” ukazywała prace studentów i wykładowców reprezentujących Pracownię Obrazowania Przestrzennego, na której, w sposób przekrojowy przedstawiono mozliwości realizacyjne jakie daje funkcjonujace na UAP Laboratorium Holografii Analogowej. Miała ona na celu promocję projektu, jak również zaznajomić uczestników z nowymi technologiami realizacyjnymi, które mogą (ale nie muszą) zostać przez nich wykorzystane w konstruowanych przez nich realizacjach finalizujących pierwszy etap mobilności. Wystawa odbyła się w Galerii Duża Scena, należącej do poznańskich Galerii Miejskich.

HOLOS MEANS WHOLE EXHIBITION
opening 13.10.2022 / duration 13-31.10.2022

The exhibition „Holos means the whole” showcased the works of students and lecturers representing the Spatial Imaging Laboratory, which presented in a cross-sectional manner the realization possibilities offered by the Analog Holography Laboratory operating at UAP. Its purpose was to promote the project, as well as to familiarize participants with new realization technologies, which can (but do not have to) be used by them in their constructed realizations finalizing the first stage of mobility. The exhibition was held at the Large Stage Gallery, part of Poznan City Galleries.


/ DATA/DATE | 28.11 – 7.12.2022 /

MOBILNOŚĆ 1 – ETAP II – Wizyta grupy z UAP w KMD w Bergen

WARSZTATY DLA STUDENTÓW / 28.11 – 7.12.2022

Aktywności zaproponowane podczas drugiego spotkania/mobilności zakładały umożliwienie uczestnikom projektu zrealizowania przez nich wszystkich koncepcji zaproponowanych podczas pierwszej mobilności. Aby osiągnąć ten cel zaplanowano spotkanie podczas któego poprzez zaprezentowano poszczególne, funkcjonujace na wydziale KMD warsztaty i pracownie oraz dostepny na uczelni park maszynowy jak i pozostałe zaplecze technologiczne. Ustalono również podstawowe reguły współpracy z kierownikami poszczególnych warsztatów. Udzielono dostępu do niezbędnych narzędzi, wsparcia materiałowego, technologicznego jak i merytorycznego. 
Poza tym zaplanowano szereg merytorycznych działań uzupełniających, które umożliwiały uczestnikom zaznajomienie się z aktualnymi trendami w sztuce norweskiej i polskiej. Zrealizowano je poprzez przeprowadzenie wspólnego spaceru, podczas którego omówiono obecne w przestrzeni miasta Bergen monumenty, pomniki i interwencje artystyczne jak również odwiedzono wystawy prezentowane w przestrzeniach Muzeum KODE i Bergen Kunsthall. Odbyło się również spotkanie, podczas którego przeprowadzono cykl wykładów/prezentacji poprowadzonych przez przedstawicieli kadry dydaktycznej Wydziału Rzeźby UAP. Byli to: dr hab Rafał Kotwis, dr Marta Bosowska, dr Tomasz Drewicz. Miał on na celu zaznajomienie uczestników mobilności z aktywnością artystów pracujących i uczących we współtworzacych projekt instytucjach, reprezentujących różne obszary poszukiwań oraz wskazanie różnic i podobieństw charakteryzujących ich twórczość. Przeprowadzono również zajęcia dotyczące mobilnego warsztatu holograficznego mające na celu zaznajomienie uczestników z tematem holografii oraz jej aspektem artystycznym. Działanie miało na celu także popularyzację techniki holografii jako medium artystycznego w miejscu, w którym jest ono całkowicie niepraktykowane i nieznane (Uniwersytet w Bergen).
Podczas spotkania podsumowującego ten etap projektu, omówiono również plusy i minusy poszczególnych aktywności, zaproponowanych podczas obu mobilności jak również omówiono wszystkie zrealizowane podczas ich trwania projekty i realizacje.

MOBILITY 1 – STAGE II – Visit of a group from UAP at KMD in Bergen

WORKSHOPS FOR STUDENT’S / 28.11 – 7.12.2022

The activities proposed during the second meeting/mobility involved giving the project participants the opportunity to implement all the concepts proposed during the first mobility. In order to achieve this goal, a meeting was planned during which individual workshops and studios functioning at the KMD department were presented, as well as the machinery available at the university and other technological facilities. The basic rules of cooperation with the managers of individual workshops were also established. Access to the necessary tools, material, technological and substantive support was provided. 
In addition, a number of substantive complementary activities were planned, which allowed participants to become familiar with current trends in Norwegian and Polish art. They were realized by conducting a joint walk, during which they discussed the monuments, memorials and artistic interventions present in the space of the city of Bergen, as well as visited the exhibitions presented in the spaces of the KODE Museum and Bergen Kunsthall. There was also a meeting during which a series of lectures/presentations were conducted by representatives of the teaching staff of the UAP Sculpture Department. These were: dr. hab Rafal Kotwis, dr. Marta Bosowska, dr. Tomasz Drewicz. Its purpose was to familiarize the participants of the mobility with the activities of artists working and teaching in the institutions co-creating the project, representing different areas of exploration, and to point out the differences and similarities that characterize their work. Activities were also conducted on the mobile holographic workshop aimed at familiarizing participants with the topic of holography and its artistic aspect. The activity also aimed to popularize the technique of holography as an artistic medium in a place where it is completely unpracticed and unknown (University of Bergen).
During the meeting summarizing this stage of the project, the pros and cons of the various activities proposed during both mobilities were also discussed as well as all the projects and realizations carried out during them.


WYSTAWA DE-COMPRESSION
wernisaż 06.12.2022 / czas trwania 06-15.10.2022

kurator wystawy: dr hab. Rafał Górczyński prof UAP

Wystawa prezentowała prace wykładowców reprezentujących Wydział Rzeźby UAP. Byli to: dr Dawid Szafrański, prof. dr hab. Karolina Komasa, prof. dr Janusz Bałdyga, prof. dr hab. Jacek Jagielski, dr Marta Bosowska, dr hab. Igor Mikoda, dr hab. Rafał Kotwis, dr Tomasz Drewicz, prof. dr hab. Sławomir Brzoska, dr hab. Jarosław Bogucki, dr hab. Rafał Górczyński. Wystawa odbyła się w przestrzeniach Galerii “Joy-Forum”, oraz holu głównym bydunku KMD.

DE-COMPRESSION EXHIBITION
opening 06.12.2022 / duration 06-15.10.2022

curated by: dr hab. Rafał Górczyński prof UAP

The exhibition presented works of lecturers representing the Faculty of Sculpture at UAP. They were: dr. Dawid Szafrański, prof. dr. Karolina Komasa, prof. dr. Janusz Bałdyga, prof. dr. Jacek Jagielski, dr. Marta Bosowska, dr. Igor Mikoda, dr. dr. Rafał Kotwis, dr. Tomasz Drewicz, prof. dr. Sławomir Brzoska, dr. dr. Jarosław Bogucki, dr. dr. Rafał Górczyński. The exhibition was held in the spaces of the „Joy-Forum” Gallery, and the main lobby of the KMD building.


WYSTAWA STUDENTÓW
wernisaż 06.12.2022 / czas trwania 06-15.10.2022

Wernisaż wystawy odbył się w godzinach wieczornych. Wystawa była prezentowana w salach “Jinoos” stanowiących przestrzeń realizacyjną dla studentów KMD. Zaprezentowano 7 wieloelementowych instalacji multimedialnych o różnym charakterze. Część z nich wykorzystywało zdobyte podczas mobilności umiejętności implementując wypracowane idee poprzez użycie nowych technologii realizacyjnych takich jak: hologram, techniki fotogrametrii czy druku 3D.

STUDENT’S EXHIBITION
opening 06.12.2022 / duration 06-15.10.2022

The opening of the exhibition took place in the evening. The exhibition was presented in the halls of „Jinoos” which are the realization space for KMD students. 7 multi-element multimedia installations of different nature were presented. Some of them used the skills acquired during the mobility implementing the ideas developed through the use of new realization technologies such as: hologram, photogrammetry techniques or 3D printing.


„Monu-Mental” – virtual tour around an exhibition in Jinoos (Bergen, 6 – 15.10.2022)

Uczestnicy / Participants: Elna Karlsson, Jonas Erboe Rasmussen, Mieszko Dobek, Małgorzata Kępa, Julia Hodell Westman, Adrian Woźniak, Martyna Przybyło, Mikołaj Thiel, Nanna Troldborg, Bartłomiej Puch, Ali Ashoori, Magdalena Czapiewska, Andrea Nordbäck, Henning Grannes, Ksenia Pyza, Barbara Stańko-Jurczyńska, Thea Jacobsen, Maya Korf Jensen, Anna Krajewska, Claudia Olsen, Anna Myszkowiak, ,Filip Til, Rikki Winde, Nina Kruger, Ida Derczyńska, Maja Korczyńska, Sebastian Jensen Mølsted

Loading…

/ DATA/DATE | 14.09 – 23.09.2023 /

MOBILNOŚĆ 2 – ETAP I – Wizyta grupy z UAP w KMD w Bergen

WARSZTATY DLA STUDENTÓW / 14.09 – 23.09.2023

Druga wizyta studentów z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu odbyła się od 14 września do 24 września 2023 r. na Wydziale Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania Uniwersytetu w Bergen. Głównie nowi studenci, z wyjątkiem sześciu studentów powracających z pierwszej mobilności, którzy zostali zaproszeni do udziału w drugiej; czterech z Poznania i dwóch z Bergen. Polscy studenci współpracowali ze studentami norweskimi (zapisanymi na kurs Site & Context na Akademii Sztuki w Bergen) podczas intensywnych 10-dniowych warsztatów, które rozpoczęły się prezentacją praktyk artystycznych wszystkich zaangażowanych osób. Polscy goście zapoznali się z twórczością artystów z Bergen i wykładowców KMD, a także zostali oprowadzeni po budynku KMD i warsztatach znajdujących się przy Møllendalsveien 61. W ramach pobytu zaplanowano również wycieczkę po mieście Bergen, a także wędrówkę na górę Ulriken. Cała grupa została zaproszona do wzięcia udziału w warsztatach zatytułowanych „The Collective Voice” z artystką, performerką, kompozytorką i trenerką głosu Alwynne Pritchardt oraz w rozmowie artystycznej w Bergen Kunsthall ze współczesnym artystą, sudańskim Norwegiem Ahmedem Umarem. Brazylijska artystka i pisarka Nayara Leite, mieszkająca w Bergen, oraz profesor nadzwyczajny, interdyscyplinarny artysta mediów cyfrowych David Rych również przedstawili swoje prace odwiedzającym studentom i wykładowcom z UAP, a we wtorek 19 września zostali zaproszeni do udziału w seminarium „Jak Norwegia uczyniła świat bielszym” Marte Johnslien i Ingrid Halland, które krytycznie analizuje, w jaki sposób biały pigment dwutlenek tytanu zmienił powierzchnie w sztuce, architekturze i designie.

Warsztaty, podczas których wszyscy studenci pracowali w grupach, odzwierciedlały kompetencje i zainteresowania badawcze wykładowców, a także nadrzędny cel projektu Iluzja Formy, jakim jest rozwijanie nowych strategii nauczania i wzmacnianie relacji na poziomie wyższego szkolnictwa artystycznego między Polską a Norwegią. Studenci pracowali z hologramami, 3D, green screenem, fotografią i wideo, przestrzeniami publicznymi / happeningami performatywnymi.

MOBILITY 2 – STAGE I – Visit of a group from UAP at KMD in Bergen

WORKSHOPS FOR STUDENT’S / 14.09 – 23.09.2023

The second visit of students from University of Arts in Poznan took place from 14th of September to 24th, 2023 at the Faculty of Fine Arts, Music and Design, University of Bergen. Primarily new students, except of six recurring students from the 1rst mobility, who were invited to join the 2nd; four from Poznan and two from Bergen. Polish students worked together with Norwegian students (enrolled in the Site & Context course at the Art Academy in Bergen) for an intensive workshop of 10 days which commenced with a presentation of artistic practices of everyone involved. The Polish guests were introduced to the work of Bergen-based artists and lecturers at KMD and were also given a guided tour through the KMD building and workshops situated in Møllendalsveien 61. An excursion of the city of Bergen was also planned as part of the stay, along with a hike to the mountain Ulriken. The entire group was invited to take part in a workshop entitled “The Collective Voice” with artist, performer, composer and voice coach Alwynne Pritchardt, and an artist talk at Bergen Kunsthall with the contemporary artist, Sudanese Norwegian Ahmed Umar. Brazilian artist and writer Nayara Leite, who is based in Bergen and associate professor, inter-relational digital media-artist David Rych also introduced their work to the visiting students and lecturers from UAP, and on Tuesday the 19th of September they were invited to attend the seminar How Norway made the World Whiter by Marte Johnslien and Ingrid Halland which critically interrogates how white pigment titanium dioxide changed surfaces in art, architecture, and design.

The workshops where all students worked in groups reflected the competencies and research interests of lecturers and not least the overarching focus of the Illusion of Form-project on developing new teaching strategies and strengthening relations at the level of higher art education between Poland and Norway. Students worked with holograms, 3D, green screen, photo and video, public spaces / performance happenings.


/ DATA/DATE | 9.10 – 19.10.2023 /

MOBILNOŚĆ 2 – ETAP II – Wizyta grupy z KMD z Bergen w UAP

WARSZTATY DLA STUDENTÓW / 9.10 – 19.10.2023

Ponieważ sekwencja mobilności była odwrotna niż w pierwszym roku, tym razem mobilność w Poznaniu koncentrowała się głównie na przygotowaniu wkładu studentów w wystawę studencką, kończącą projekt. Program obejmował kilka wycieczek po UAP i po mieście. Jako nauczyciele zajmowaliśmy się głównie nadzorowaniem i wspieraniem procesów artystycznych studentów oraz ogólnym kuratorowaniem obu wystaw.

MOBILITY 2 – STAGE II – Visit of a group from KMD of Bergen at UAP

WORKSHOPS FOR STUDENT’S / 9.10 – 19.10.2023

As the sequence of mobilities was now the opposite as the first year, the mobility in Poznan was this time mainly focused on preparing the students contributions to the student exhibition, concluding the project. The program included a couple of tours around UAP and around the city. The students worked concentrated towards the exhibition, taking stock of the context of the two exhibition spaces, As teachers we were mainly occupied with supervision and support of the artistic processes of the students, and with the overall curating of the two exhibitions.


WYSTAWA Szymon Rogiński „SOLASTALGIA”
wernisaż 23.10.2023 / czas trwania 24.10-8.11.2023

Australijski filozof Glenn Albrecht zaproponował termin solastalgia w roku 2003 opisując emocje spowodowane poprzemysłowymi zmianami krajobrazu. Naturalne ekosystemy degradują się w tempie, którego nie jesteśmy w stanie emocjonalnie zintegrować. Wojny, pozyskiwanie surowców i skutki zmian klimatycznych niszczą habitat ludzi i innych istnień w skali nigdy wcześniej nie spotykanej.

Szymon Rogiński pokazuje katastrofalny aspekt codzienności w interiorze globalnego kapitalizmu, którego pryncypialną zasadą jest nieustanny wzrost gospodarczy. Zwykłe życie – domy, sklepy, miejsca pracy i środki transportu powodują krajobrazową katastrofę porównywalną z obszarami klęski ekologicznej.

Wystawa składa się z trzech cykli fotografii, doświadczenia rzeczywistości wirtualnej oraz rzeźby, która powstała metodą fotogrametrii i modelowania 3D. Różnorodne formy wyrazu łączy specyficznie emocjonalny realizm autora. Artysta rejestruje przestrzeń małych i większych polskich miejscowości zarówno przy użyciu teleobiektywu, pozwalającego opowiadać wzruszające wernakularne mikrohistorie, jak szerokokątnej kamery umieszczonej na dronie. Widok z góry nie jest piękny.


Kolofon

  • Fotografia, fotogrametria oraz koncepcja i reżyseria VR: Szymon Rogiński

  • Opieka kuratorska: Agnieszka Tarasiuk

  • Kurator naukowy: Prof. dr hab. arch. Bolesław Stelmach

  • Koordynacja NIAIU: Kacper Kępiński

  • Motyw muzyczny: Macio Moretti

  • Udźwiękowienie VR i instalacja dźwiękowa: Gustaw Gliwiński

  • Produkcja aplikacji VR: Marcin Marczyk

  • Digital Artists: Pavlo Mazur, Martix Navrot, Jagoda Wójtowicz

  • Programowanie: Łukasz Nizik

  • Projektowanie graficzne: Michał Babski
  • Podziękowania:Wojtek Markowski

SOLASTALGIA VR

Widząc ogrom zniszczeń jaki uczyniliśmy w krajobrazie, trudno już rozczulać się nad naiwną estetyką punktów usługowych i nieustępliwością ludzkich usiłowań. Z danych zarejestrowanych przy pomocy fotogrametrii w okolicach Warszawy i kilku innych polskich miast Szymon Rogiński wraz z zespołem stworzył środowisko rzeczywistości wirtualnej. Świadomie użyta technologia pozwala dostrzec, prawdziwe oblicze rzeczywistości, w której żyjemy.

Zwiedzający wirtualny świat Solastalgii porusza się jak duch. Technologia VR umożliwia realistyczne odczucie lotu, przenikania przez mury, unoszenia się nad ulicami. Budynki i przestrzeń wyglądają znajomo, lecz zwiedzający doświadcza ich całkiem inaczej niż w świecie realnym. Poczucie bezcielesnej obecności, która ewokuje pytania o naturę świadomości i relacji ze światem zewnętrznym.

Szymon Rogiński „SOLASTALGIA” EXHIBITION opening 23.10.2023 / duration 24.10-8.11.2023

The Australian philosopher Glenn Albrecht coined the term solastalgia in 2003 to describe the emotions caused by industrial landscape changes. Natural ecosystems are degrading at pace we are unable to emotionally integrate. Wars, extraction of raw materials, pollution and the impacts of climate change are destroying the habitat of people and other beings on a scale never seen before.

Szymon Rogiński shows the catastrophic aspect of everyday life in the interior of global capitalism, whose economic principle is constant growth. Ordinary life – houses, shops, workplaces and means of transport cause a landscape calamity comparable to areas of environmental disasters.

The exhibition consists of three cycles of photography, virtual reality experience, and a sculpture created using the method of photogrammetry and 3D modeling. Various forms of expression are linked by the author’s specific emotional realism. The artist records the space of small and larger Polish towns both using a telephoto lens, which allows him to tell touching vernacular micro-stories, and a wide-angle drone camera. The view from above is not beautiful.


Colophon

  • Photography, photogrammetry and VR concept and direction: Szymon Rogiński

  • Curatorial supervision: Agnieszka Tarasiuk

  • Academic curator: Prof. dr. hab. arch. Bolesław Stelmach

  • NIAIU coordination: Kacper Kępiński

  • Musical theme: Macio Moretti

  • VR sound design and sound installation: Gustaw Gliwinski.

  • Production of the exhibition and VR application: Marcin Marczyk

  • Digital Artists: Pavlo Mazur, Martix Navrot, Jagoda Wójtowicz

  • Programming: Łukasz Nizik

  • Graphic design: Michal Babski
  • Special thanks to:Wojtek Markowski

SOLASTALGIA VR

Seeing the amount of destruction, we have done to our landscape, it is difficult to feel sentimental over the naive aesthetics of provincial stores or sympathetic towards the tenacity of human efforts. Szymon Rogiński, together with a team of programmers, created a virtual reality environment based on the data recorded using photogrammetry in Warsaw and several other Polish cities. Consciously used technology allows us to see the true face of the reality in which we live.

A visitor to the virtual world of Solastalgia moves like a ghost. VR technology enables a realistic feeling of flight, penetration through walls, hovering over the streets. The buildings and the space look familiar, but the visitor experiences them quite differently than in the real world. A sense of a disembodied presence, evoking questions about the nature of consciousness and the relationship one has with the outside world.


WYSTAWA „MONU-MENTAL BACKGROUND”
wernisaż 23.10.2023 / czas trwania 24.10-8.11.2023

Wystawa stanowiła swoiste podsumowanie całego projektu dając możliwość zaprezentowania prac powstałych podczas jego realizacji.

Kuratorzy wystawy: 

Marta Bosowska, Tomasz Drewicz, Frans Jacobi, Igor Mikoda, Lilibeth Cuenca Rasmussen

Opieka merytoryczna podczas trwania projektu: 

Marta Bosowska, Tomasz Drewicz, Igor Mikoda, Szymon Zwoliński, Jarosław Bogucki, Frans Jacobi, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Fredrik Malmedal Salhus, Chloe Suzanne Lewis, Rafał Kotwis, Piotr Koźniewski

Uczestnicy:

Adrian Woźniak, Adrianna Metryka, Ali Reza Ashoori, Andrea Nordbäck, Andrea Ostenfeldt Nielsen, Anna Krajewska, Anna Myszkowiak, Ayuko Dan, Barbara Stańko Jurczyńska, Bartłomiej Puch, Claudia Olsen, Dorota Dziong, Elna , arlsson, Emad Alwahibi, Eva Lisa Johanna Rytterlund, Filip Til, Fryderyk Szulgit, Henning Grannes, Henriette Mauritz , ordbeck, Ida Derczyńska, Ida Li Miriam Svensson Blomdahl, Inka Sawicka, Izabela Nykiel, Jacob Sander Goldinger, Jakub , ewandowski, Jonas Erboe Rasmussen, Julia Hodell Westman, Kjell Rasmus Arvidsson, Ksenia Pyza, Magdalena, zapiewska, Maja Korczyńska, Maja Sawicka, Maksymilian Zdanowski, Malin Sæther Andresen, Marcin Pietrucin, Marlene, om Rysstad, Martyna Przybyło, Mateusz Hadaś, Maya Korf Jensen, Małgorzata Kępa, Mia Maria Norum Robsahm, Mieszko Dobek, Mikołaj Thiel, Nanna Troldborg, Nina Kruger, Paulina Ratajczyk, Rikki Winde, Sandra Røysland, Sasha , indegaard Jespersen, Sebastian Jensen Mølsted, Thea Jacobsen, Zuzanna Stempska

MONU-MENTAL BACKGROUND
opening 23.10.2023 / duration 24.10-8.11.2023

The exhibition was a kind of summary of the entire project giving the opportunity to present the works created during its implementation.

Curators: 

Marta Bosowska, Tomasz Drewicz, Frans Jacobi, Igor Mikoda, Lilibeth Cuenca Rasmussen

Substantive supervision during the project: 

Marta Bosowska, Tomasz Drewicz, Igor Mikoda, Szymon Zwoliński, Jarosław Bogucki, Frans Jacobi, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Fredrik Malmedal Salhus, Chloe Suzanne Lewis, Rafał Kotwis, Piotr Koźniewski

Participants:

Adrian Woźniak, Adrianna Metryka, Ali Reza Ashoori, Andrea Nordbäck, Andrea Ostenfeldt Nielsen, Anna Krajewska, Anna Myszkowiak, Ayuko Dan, Barbara Stańko Jurczyńska, Bartłomiej Puch, Claudia Olsen, Dorota Dziong, Elna , arlsson, Emad Alwahibi, Eva Lisa Johanna Rytterlund, Filip Til, Fryderyk Szulgit, Henning Grannes, Henriette Mauritz , ordbeck, Ida Derczyńska, Ida Li Miriam Svensson Blomdahl, Inka Sawicka, Izabela Nykiel, Jacob Sander Goldinger, Jakub , ewandowski, Jonas Erboe Rasmussen, Julia Hodell Westman, Kjell Rasmus Arvidsson, Ksenia Pyza, Magdalena, zapiewska, Maja Korczyńska, Maja Sawicka, Maksymilian Zdanowski, Malin Sæther Andresen, Marcin Pietrucin, Marlene, om Rysstad, Martyna Przybyło, Mateusz Hadaś, Maya Korf Jensen, Małgorzata Kępa, Mia Maria Norum Robsahm, Mieszko Dobek, Mikołaj Thiel, Nanna Troldborg, Nina Kruger, Paulina Ratajczyk, Rikki Winde, Sandra Røysland, Sasha , indegaard Jespersen, Sebastian Jensen Mølsted, Thea Jacobsen, Zuzanna Stempska