Menu Zamknij

RESULTS / REZULTATY

CONFERENCE

KONFERENCJA

Illusion of Form – about 'shaping’ at art universities
International Academic Conference

23-25 October 2023, Poznań

Organiser: Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland

in collaboration with 

Faculty of Kunst Musikk Design, University of Bergen, Norway

Academic management and coordination of the conference: Marta Bosowska PhD, Tomasz Drewicz PhD

Venue: Brama Poznania ICHOT, Poznańskie Centrum Dziedzictwa, ul. Gdańska 2, 61-123 Poznań

About conference:

The Illusion of Form International Conference is designed to examine new teaching strategies in art education in the broader sense at the tertiary level. 

The aim of the conference is to explore and analyse the complex relationship between a workshop-based, tool-based approach to art education using new technologies such as Virtual Reality, Augmented Reality, Rapid Prototyping Technologies of other New Media, Analogue Hologram Techniques, and the relationship between a conceptual workshop based on traditional educational methods using classical sculpture, photography, site-specific activities, performance and art installation. In the course of the analyses, we want to look for an answer to the question of similarities and differences resulting from the use of the above-mentioned, very different tools, and explore their usefulness in the didactic process.

Based on this perspective, we propose to diversity the conference’s content according to mutually interpenetrating thematic blocks: artistic, educational and technological. We will look into the dynamic process of change associated with the annexation of the visual arts field by public, virtual and gallery spaces. We are interested in different perspectives on the transformations that are taking place both in the way of creation of visual work and in the way of art education based on the use of new approaches, tools and forms in didactics.

HERE you can download the detailed conference program.

Speakers: 

Janusz Bałdyga, Sidsel Christensen, Lillibeth Cuenca Rassmusen, Katrine Hjelde, Frans Jacobi, Konrad Juściński, Rafał Kotwis, Piotr Kożniewski, Ewa Kulesza, Paul Magee, Szymon Rogiński, Fredrik Salhus, Tina Sauerlaender, Michał Staszczak, Marek Sutkowski, Anna Syczewska, Agnieszka Tarasiuk, Marc Tobias Winterhagen

ILLUSION OF FORM PROJECT-RELATED EXHIBITIONS:

Exhibition „Solastalgia” by Szymon Rogiński, UAP Big Stage Gallery, 24 Wodna Street, Poznań – opening 23.10.2023 (monday) at 6 pm

Collective exhibition of works created during the project; Galeria Nowa Scena UAP ul. Marcinkowskiego 28, Gallery Curators’Lab, ul. Nowowiejskiego 12 Opening 24.10.2023 (tuesday) at 6 pm. 

Exhibitions open until 8.11.2023

“Illusion Of Form – o ‘kształtowaniu’ na uczelniach artystycznych.”
Międzynarodowa Konferencja Naukowa

23-25 października 2023, Poznań

Organizator: Wydział Rzeźby, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Polska

we współpracy z: 

Wydziałem Kunst Musikk Design, Uniwersytetu w Bergen, Norwegia

Kierownictwo merytoryczne i koordynacja konferencji: dr Marta Bosowska, dr Tomasz Drewicz

Miejsce: Brama Poznania ICHOT, Poznańskie Centrum Dziedzictwa, ul. Gdańska 2, 61-123 Poznań

O konferencji:

Międzynarodowa Konferencja „Illusion of Form” ma na celu przeanalizowanie nowych strategii nauczania w szeroko rozumianej edukacji artystycznej na poziomie szkolnictwa wyższego. 

Celem konferencji jest zbadanie oraz analiza złożonych relacji pomiędzy warsztatowym, narzędziowym sposobem edukacji artystycznej wykorzystującym nowe technologie takie jak Virtual Reality, Augmented Reality, Technologie Szybkiego Prototypowania pozostałych Nowych Mediów, Technik Hologramu Analogowego, a związkami warsztatu konceptualnego opartego na tradycyjnych metodach edukacyjnych wykorzystujących klasyczny warsztat rzeźbiarski, fotograficzny, działania site specific, performance i instalację artystyczną. W toku analiz chcemy szukać odpowiedzi na pytanie o podobieństwa i różnice wynikające ze stosowania wyżej wymienionych, jakże odmiennych narzędzi oraz badać ich użyteczność w procesie dydaktycznym.

Wykorzystując tę perspektywę, proponujemy zróżnicowanie treści poruszanych na konferencji według wzajemnie się przenikających bloków tematycznych: artystycznym, edukacyjnym i technologicznym. Przyjrzymy się w dynamicznemu procesowi zmian, związanych z  anektowaniem obszaru sztuk wizualnych przez przestrzeń publiczną, wirtualną i galeryjną. Interesują nas różne spojrzenia na zmiany, jakie zachodzą zarówno w sposobie kreacji dzieła wizualnego jak i w sposobie edukacji artystycznej opartej na wykorzystaniu nowych perspektyw, narzędzi i form w dydaktyce.

Szczegółowy program konferencji do pobrania TUTAJ

Prelegenci:

Janusz Bałdyga, Sidsel Christensen, Lillibeth Cuenca Rassmusen, Katrine Hjelde, Frans Jacobi, Konrad Juściński, Rafał Kotwis, Piotr Kożniewski, Ewa Kulesza, Paul Magee, Szymon Rogiński, Fredrik Salhus, Tina Sauerlaender, Michał Staszczak, Marek Sutkowski, Anna Syczewska, Agnieszka Tarasiuk, Marc Tobias Winterhagen

WYSTAWY ZWIĄZANE Z PROJEKTEM I KONFERENCJĄ:

Wystawa „Solastalgia” Szymona Rogińskiego, Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24, Poznań – otwarcie 23.10.2023 (poniedziałek) o godz. 18.00

Wystawa zbiorowa prac powstałych w ramach projektu; Galeria Nowa Scena UAP ul. Marcinkowskiego 28, Galeria Curators’Lab, ul. Nowowiejskiego 12 – Otwarcie 24.10.2023 (wtorek) o godz. 18.00

Wystawy czynne do 8.11.2023 r.


WORKSHOPS SCENARIOS

SCENARIUSZE WARSZTATÓW

1. „Performance Art in the Public Space of the City of Poznań and the City of Bergen”

Author: dr Marta Bosowska, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,

Introduction: This scenario covers both theoretical aspects of performance art and practical exercises, providing participants with the opportunity to deepen their knowledge and develop artistic skills. Cultural inspirations, integration of different perspectives, and collaboration on a group project are integral parts of the workshop, stimulating participants’ creativity and reflection. 

Workshop Aim: Enable educators and art students to explore and understand Performance Art in the context of the public spaces of two culturally and geographically distinct cities, compare differences between the two cities, and develop artistic skills for public space activities. 

HERE you can download the detailed workshop scenario.

1. „Performance Art w Przestrzeni Publicznej Miasta Poznań i Miasta Bergen

Autor: dr Marta Bosowska, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Scenariusz ten obejmuje zarówno teoretyczne aspekty sztuki performance, jak i praktyczne ćwiczenia, dając uczestnikom możliwość zarówno zgłębienia wiedzy, jak i rozwinięcia umiejętności artystycznych. Inspiracje kulturowe, integracja różnych perspektyw, oraz praca nad projektem grupowym mają stanowić integralną część warsztatów, stymulując kreatywność i refleksję uczestników.

Cel Warsztatu: Umożliwienie dydaktykom i studentom sztuki eksploracji i zrozumienia Performance Artu w kontekście przestrzeni publicznej dwóch odmiennych kulturowo i krajoznawczo miejsc, porównanie różnic między dwoma miastami, a także rozwijanie umiejętności artystycznych w zakresie działań w przestrzeni publicznej. 

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


2. „Monument and Anti-Monument: background and context”

Authors:

  • Marta Bosowska PhD, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,
  • Prof. Lilibeth Rasmussen, Kunst, Musikk, Design, University of Bergen, Norway

Introduction: This scenario emphasizes the practical application of theory in the analysis of real monuments, integrating various aspects of art, history and public space. The classes are aimed at developing understanding of the concepts of „monument” and „anti-monument”, their meaning in the context of culture and history, and the analysis of their contemporary interpretations in two culturally different countries. These classes aim to develop participants’ critical thinking and inspire them to reflect on the way in which society manifests its history and values through symbolic structures. 

Workshop Aims: Facilitating art educators and art students to explore and comprehend the concepts of Monument and Background in the context of public spaces in two culturally and geographically distinct locations. The sessions aim to immerse participants in the realm of sculptures, monuments, and anti-monuments in public spaces, with a focus on their cultural, social, and historical backgrounds. The goal is to foster a deep understanding of the differences and similarities between these locations and to develop artistic skills related to interventions in public spaces.

HERE you can download the detailed workshop scenario.

2. „Monument i Anty-Monument: tło i kontekst”

Autorzy: 

  • dr Marta Bosowska, Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
  • Prof. Frans Jacobi, Wydział „Kunst Musikk Design”, Uniwersytet w Bergen, Norwegia

Wstęp: Scenariusz ten kładzie nacisk na praktyczne zastosowanie teorii w analizie rzeczywistych pomników, integrując różne aspekty sztuki, historii i przestrzeni publicznej. Zajęcia mają na celu rozwinięcie zrozumienia pojęć „monument” i „anty-monument”, ich znaczenia w kontekście kultury i historii oraz analizy ich współczesnych interpretacji w dwóch odmiennych kulturowo państwach. Zajęcia te mają na celu rozwinięcie myślenia krytycznego uczestników oraz zainspirowanie ich do refleksji nad sposobem, w jaki społeczeństwo manifestuje swoją historię i wartości poprzez struktury symboliczne.

Cel Warsztatów: Umożliwienie dydaktykom i studentom sztuki eksploracji i zrozumienia idei Monumentu oraz Tła  w kontekście przestrzeni publicznej dwóch odmienych kulturowo i krajoznawczo miejsc. Zajęcia mają na celu zanurzenie uczestników w temat rzeźb, monumentów i anty-pomników w przestrzeni publicznej, przy skoncentrowaniu się na ich tle kulturowym, społecznym i historycznym. Zależy nam na  wyznaczeniu różnic i podobieństw  a także rozwijanie umiejętności artystycznych w zakresie działań w przestrzeni publicznej.

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


3. „Joy-stick” (Problem solving workshop)

Author: dr Tomasz Drewicz, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,

Introduction: The workshop addresses the issue of creative approaches to creative problem solving. The title 'Joystick’ is taken from a device used to manipulate the movement of objects/characters on a computer screen, which was a very popular game controller in the 1990s. The name of this device was taken from English and has been implemented in several languages without any attempt of translation. The workshop is based on playing with words and using the relationship that connects (or divides) them, in order to unleash imagination and creativity. During the workshop participants will be drawn into an uncomplicated play of meaning and ideas. 

Workshop Aim: The workshop addresses the issue of creative approaches to creative problem solving. It aims to unleash creativity by playing with words, the relationship between them, and developing the ability to work together as a group and to analyze together what is found as well as what is imagined, ultimately dreaming up the conceptual work to produce what is possible.

HERE you can download the detailed workshop scenario.

3. „Joy-stick” (kreatywne rozwiązywanie problemów)

Autor: dr Tomasz Drewicz, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Wstęp: Tytuł “Joystick” został zaczerpnięty od urządzenia służącego do manipulowania ruchem obiektów/postaci na ekranie komputera, który w latach 90-tych był bardzo popularnym kontrolerem do gier. Nazwa tego urządzenia została zaczerpnięta z języka angielskiego i została zaimplementowana w kilku językach bez próby jej tłumaczenia. Warsztat oparty jest na zabawie słowami oraz wykorzystaniem relacji jaka je łączy (lub dzieli), w celu uwolnienia wyobraźni i kreatywności. Podczas zajęć uczestnicy warsztatu zostaną wciągnięci w nieskomplikowaną grę pojęć.

Cel Warsztatu: Warsztat dotyczy kwestii kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów twórczych. Ma na celu uwolnienie kreatywności poprzez zabawę słowami, relacje między nimi, oraz rozwijanie umiejętności współpracy w grupie jak i wspólnej analizy dotyczącej tego co zastane, jak również tego co wyobrażone, zmierzając ostatecznie do rozpoczęcia pracy koncepcyjnej nad wytworzeniem tego co możliwe.

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


4.„Green-screen”

Authors: 

  • Tomasz Drewicz PhD, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,
  • Prof. Frans Jacobi, Kunst, Musikk, Design, University of Bergen, Norway

Introduction: In today’s dynamic world, art is constantly pushing the boundaries of traditional media, integrating technology into the creative process. The 'Green-Screen’ workshop is a fascinating combination of art, nature and advanced technology, offering participants a unique opportunity to gain a deeper understanding of the potential of green-screen technology in photography and video. The aim of this workshop is not only to provide practical knowledge on how to use green-screen, but also to encourage participants to explore non-standard narratives and discover the color green as a source of artistic inspiration. Through the creative use of green-screen, participants will have the opportunity to create projects that not only go beyond the boundaries of traditional forms, but also relate to nature using its colors and symbolism.

Workshop Aims:

Developing Technical Skills: Participants will gain practical skills in green-screen technology, from recording footage to professional editing.

Exploring the Colour Green: Through a variety of tasks and exercises, participants will explore the color green as an artistic tool, highlighting its importance in nature.

Breaking Down Narrative Linearity: The workshop will focus on developing participants’ ability to create projects that stand out through an unusual approach to narrative, breaking the conventions of traditional structures.

Creative Integration of Art and Technology: Through practical exercises, participants will learn how to combine art and technology to create unique green-screen projects.

Individual Artistic Explorations: The workshop will provide a space for individual artistic expression, where participants can develop their own ideas and concepts.

HERE you can download the detailed workshop scenario.

4. „Green-screen”

Autorzy: 

  • dr Tomasz Drewicz, Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
  • Prof. Frans Jacobi, Wydział „Kunst Musikk Design”, Uniwersytet w Bergen, Norwegia

Wstęp: W dzisiejszym dynamicznym świecie sztuka nieustannie przekracza granice tradycyjnych mediów, integrując technologie w procesie tworzenia. Warsztat „Green-Screen” stanowi fascynujące połączenie sztuki, natury i zaawansowanej technologii, oferując uczestnikom wyjątkową okazję do głębszego zrozumienia potencjału technologii green-screen w dziedzinie fotografii i wideo. Celem tego warsztatu jest nie tylko przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej obsługi green-screen, ale także zachęcenie uczestników do eksploracji niestandardowych narracji i odkrywania koloru zielonego jako źródła inspiracji artystycznej. Poprzez kreatywne wykorzystanie green-screen, uczestnicy będą mieli okazję stworzyć projekty, które nie tylko wychodzą poza granice tradycyjnych form, ale również nawiązują do natury, korzystając z jej kolorów i symboliki.

Cel Warsztatów:

Rozwinięcie Umiejętności Technicznych: Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności obsługi technologii green-screen, począwszy od nagrywania materiałów, aż po ich profesjonalną edycję.

Eksploracja Koloru Zielonego: Poprzez różnorodne zadania i ćwiczenia, uczestnicy zgłębią kolor zielony jako narzędzie artystyczne, zwracając uwagę na jego znaczenie w naturze.

Załamywanie Linearności Narracji: Warsztat skoncentruje się na rozwijaniu zdolności uczestników do tworzenia projektów, które wyróżniają się poprzez nietypowe podejście do narracji, łamiąc konwencje tradycyjnych struktur.

Kreatywna Integracja Sztuki i Technologii: Poprzez praktyczne ćwiczenia, uczestnicy nauczą się, jak łączyć sztukę z technologią, tworząc niepowtarzalne projekty z wykorzystaniem green-screen.

Indywidualne Eksploracje Artystyczne: Warsztat dostarczy przestrzeni do indywidualnej ekspresji artystycznej, gdzie uczestnicy będą mogli rozwijać swoje własne pomysły i koncepcje.

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


5. Creative Tools for Education

Author: 
prof Igor Mikoda, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,

Introduction: Digital Modeling and Imaging Technologies in Creative Activities. 3D / AR / VR – Virtual / Augmented Reality / 3D Modeling – The aim of the workshop is to introduce participants to the concepts of modern digital modeling and imaging technologies, with a special focus on Virtual/Augmented Reality and 3D Modeling. Through hands-on activities, participants will gain the knowledge and skills necessary to utilize these tools in their creative endeavors.

The workshop is designed to introduce participants to the issues and problems of modern digital modeling and imaging technologies, familiarizing them with the latest trends, with particular emphasis on Virtual/Augmented Reality and 3D Modeling. Through a series of hands-on activities, participants will have the opportunity to explore not only theoretical knowledge, but also to acquire the specific skills necessary to efficiently use these advanced tools in their own work.

The workshop will discuss key aspects related to 3D modeling technology and the application of Virtual / Augmented Reality in various fields. Participants will have a chance to experiment with different tools and techniques, so they will better understand the potential that lies in these modern solutions.

Workshop presenters will share practical tips on how to effectively use available technologies, as well as raise issues related to creative approaches to digital modeling and imaging. The workshop is an opportunity to exchange experiences in the area of modern technologies and establish contacts among teachers and professionals from both universities. At the end of the workshop, participants will be familiar with the latest developments in the field of digital modeling and imaging, and will possess practical skills that they can successfully apply to their own work.

WORKSHOP OBJECTIVES STAGE I / STAGE II

  1. Introduction to 3D / AR / VR Imaging Technology.
    • To introduce participants to the basic concepts of 3D modeling and Virtual / Augmented Reality technology.
    • Introduce the latest trends in digital modeling and imaging.
  2. gain Practical Skills
    • Practical workshop to provide participants with specific skills in the area of 3D modeling.
    • Use of modeling tools in practice, allowing participants to actively experiment.
  3. application of Virtual/Augmented Reality
    • Discussing practical applications of Virtual/Augmented Reality in various fields, including art, design, education and entertainment.
    • Encourage participants to design on their own in a virtual environment.
  4. 3D Modeling Techniques.
    • Deepening skills through advanced techniques.
    • Designing in Virtual Reality – practical aspects of creating in a virtual environment.
  5. Discovering the Latest Trends and Creative Collaboration.
    • Identifying and analyzing the latest trends in digital modeling and imaging.
    • Creating projects in teams – developing collaborative skills in a digital environment.
  6. Deepening Practical Skills
    • Continuation of practical workshops, covering advanced 3D modeling techniques and Augmented Reality design.
    • Individual consultation and feedback, allowing participants to adapt the skills they have learned to their own projects.
  7. Final Presentations and Summary
    • Final revisions to designs and final presentations of participants’ work.
    • A debriefing session where participants share their reflections on the experience and skills gained.

HERE you can download the detailed workshop scenario.

5. Nowoczesne Narzędzia Twórcze

Autor: 
dr hab. Igor Mikoda prof UAP, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Wstęp: Technologie Modelowania i Obrazowania Cyfrowego w Działaniach Kreatywnych. 3D / AR / VR – Wirtualna / Rozszerzona Rzeczywistość / Modelowanie 3D – Celem warsztatów jest wprowadzenie uczestników w zagadnienia nowoczesnych technologii modelowania i obrazowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem Wirtualnej / Rozszerzonej Rzeczywistości oraz Modelowania 3D. Poprzez praktyczne zajęcia, uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności potrzebną do wykorzystania tych narzędzi w swojej twórczości.

Warsztaty mają na celu wprowadzenie uczestników w zagadnienia i problematykę nowoczesnych technologii modelowania i obrazowania cyfrowego, zapoznanie ich z najnowszymi trendami, ze szczególnym naciskiem na Wirtualną/Rozszerzoną Rzeczywistość oraz Modelowanie 3D. Poprzez serię praktycznych zajęć, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić nie tylko teoretyczną wiedzę, ale również zdobyć konkretne umiejętności niezbędne do sprawnego wykorzystywania tych zaawansowanych narzędzi w ramach własnej twórczości.

W trakcie warsztatów omówione zostaną kluczowe aspekty związane z technologią modelowania 3D oraz zastosowaniem Wirtualnej / Rozszerzonej Rzeczywistości w różnych dziedzinach. Uczestnicy będą miały szansę eksperymentować z różnymi narzędziami i technikami, dzięki czemu lepiej zrozumieją potencjał, jaki tkwi w tych nowoczesnych rozwiązaniach.

Prowadzący warsztaty podzielą się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi efektywnego korzystania z dostępnych technologii, a także podniesie kwestie związane z twórczym podejściem do modelowania i obrazowania cyfrowego. Warsztaty stanowią okazję do wymiany doświadczeń z obszaru nowoczesnych technologii i nawiązania kontaktów wśród nauczycieli i specjalistów z obu uczelni. Po zakończeniu warsztatów, uczestnicy będą zaznajomieni z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie modelowania i obrazowania cyfrowego, posiądą praktyczne umiejętności, które z powodzeniem zastosują w swojej własnej twórczości.

CELE WARSZTATÓW  ETAP I / ETAP II

  1. Wprowadzenie do Technologii Obrazowania 3D / AR / VR
    • Zaznajomienie uczestników z podstawowymi koncepcjami modelowania 3D oraz technologii Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości.
    • Przedstawienie najnowszych trendów w dziedzinie cyfrowego modelowania i obrazowania.
  2. Zdobycie Umiejętności Praktycznych
    • Praktyczne warsztaty mające na celu dostarczenie uczestnikom konkretnych umiejętności w obszarze modelowania 3D.
    • Wykorzystanie narzędzi do modelowania w praktyce, umożliwiające uczestnikom aktywne eksperymentowanie.
  3. Zastosowanie Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości
    • Omówienie praktycznych zastosowań Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości w różnych dziedzinach, włączając w to sztukę, projektowanie, edukację i rozrywkę.
    • Zachęcanie uczestników do samodzielnego projektowania w środowisku wirtualnym.
  4. Techniki Modelowania 3D
    • Pogłębianie umiejętności poprzez zaawansowane techniki.
    • Projektowanie w Rzeczywistości Wirtualnej – praktyczne aspekty tworzenia w środowisku wirtualnym.
  5. Odkrywanie Najnowszych Trendów i Współpraca Twórcza
    • Identyfikacja i analiza najnowszych trendów w dziedzinie modelowania i obrazowania cyfrowego.
    • Tworzenie projektów w zespołach – rozwijanie umiejętności współpracy w środowisku cyfrowym.
  6. Pogłębianie Umiejętności Praktycznych
    • Kontynuacja warsztatów praktycznych, obejmująca zaawansowane techniki modelowania 3D oraz projektowanie w Rzeczywistości Rozszerzonej.
    • Indywidualne konsultacje i feedback, umożliwiające uczestnikom dostosowanie zdobytych umiejętności do własnych projektów.
  7. Prezentacje Końcowe i Podsumowanie
    • Ostateczne poprawki do projektów i prezentacje końcowe prac uczestników.
    • Sesja podsumowująca, w trakcie której uczestnicy dzielą się refleksjami nad zdobytym doświadczeniem i umiejętnościami.

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


6. 3D / AR / VR Imaging Technology

Authors: 

  • prof. Igor Mikoda, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,
  • Fredrik Salhus, Kunst, Musikk, Design, University of Bergen, Norway

Introduction: Digital Modeling and Imaging Technologies in Creative Activities. 3D / AR / VR – Virtual / Augmented Reality / 3D Modeling – The aim of the workshop is to introduce participants to the concepts of modern digital modeling and imaging technologies, with a special focus on Virtual/Augmented Reality and 3D Modeling. Through hands-on activities, participants will gain the knowledge and skills necessary to utilize these tools in their creative endeavors.

The workshop is designed to introduce participants to the issues and problems of modern digital modeling and imaging technologies, familiarizing them with the latest trends, with particular emphasis on Virtual/Augmented Reality and 3D Modeling. Through a series of hands-on activities, participants will have the opportunity to explore not only theoretical knowledge, but also to acquire the specific skills necessary to efficiently use these advanced tools in their own work.

The workshop will discuss key aspects related to 3D modeling technology and the application of Virtual / Augmented Reality in various fields. Participants will have a chance to experiment with different tools and techniques, so they will better understand the potential that lies in these modern solutions.

Workshop presenters will share practical tips on how to effectively use available technologies, as well as raise issues related to creative approaches to digital modeling and imaging. The workshop is an opportunity to exchange experiences in the area of modern technologies and establish contacts among teachers and professionals from both universities. At the end of the workshop, participants will be familiar with the latest developments in the field of digital modeling and imaging, and will possess practical skills that they can successfully apply to their own work.

WORKSHOP OBJECTIVES STAGE I / STAGE II

  1. Introduction to 3D / AR / VR Imaging Technology.
    • To introduce participants to the basic concepts of 3D modeling and Virtual / Augmented Reality technology.
    • Introduce the latest trends in digital modeling and imaging.
  2. gain Practical Skills
    • Practical workshop to provide participants with specific skills in the area of 3D modeling.
    • Use of modeling tools in practice, allowing participants to actively experiment.
  3. application of Virtual/Augmented Reality
    • Discussing practical applications of Virtual/Augmented Reality in various fields, including art, design, education and entertainment.
    • Encourage participants to design on their own in a virtual environment.
  4. 3D Modeling Techniques.
    • Deepening skills through advanced techniques.
    • Designing in Virtual Reality – practical aspects of creating in a virtual environment.
  5. Discovering the Latest Trends and Creative Collaboration.
    • Identifying and analyzing the latest trends in digital modeling and imaging.
    • Creating projects in teams – developing collaborative skills in a digital environment.
  6. Deepening Practical Skills
    • Continuation of practical workshops, covering advanced 3D modeling techniques and Augmented Reality design.
    • Individual consultation and feedback, allowing participants to adapt the skills they have learned to their own projects.
  7. Final Presentations and Summary
    • Final revisions to designs and final presentations of participants’ work.
    • A debriefing session where participants share their reflections on the experience and skills gained.

HERE you can download the detailed workshop scenario.

6. Technologie Obrazowania 3D / AR / VR

Autorzy: 

  • dr hab. Igor Mikoda prof. UAP, Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
  • Fredrik Salhus, Wydział „Kunst Musikk Design”, Uniwersytet w Bergen, Norwegia

Wstęp: Technologie Modelowania i Obrazowania Cyfrowego w Działaniach Kreatywnych. 3D / AR / VR – Wirtualna / Rozszerzona Rzeczywistość / Modelowanie 3D – Celem warsztatów jest wprowadzenie uczestników w zagadnienia nowoczesnych technologii modelowania i obrazowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem Wirtualnej / Rozszerzonej Rzeczywistości oraz Modelowania 3D. Poprzez praktyczne zajęcia, uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności potrzebną do wykorzystania tych narzędzi w swojej twórczości.

Warsztaty mają na celu wprowadzenie uczestników w zagadnienia i problematykę nowoczesnych technologii modelowania i obrazowania cyfrowego, zapoznanie ich z najnowszymi trendami, ze szczególnym naciskiem na Wirtualną/Rozszerzoną Rzeczywistość oraz Modelowanie 3D. Poprzez serię praktycznych zajęć, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić nie tylko teoretyczną wiedzę, ale również zdobyć konkretne umiejętności niezbędne do sprawnego wykorzystywania tych zaawansowanych narzędzi w ramach własnej twórczości.

W trakcie warsztatów omówione zostaną kluczowe aspekty związane z technologią modelowania 3D oraz zastosowaniem Wirtualnej / Rozszerzonej Rzeczywistości w różnych dziedzinach. Uczestnicy będą miały szansę eksperymentować z różnymi narzędziami i technikami, dzięki czemu lepiej zrozumieją potencjał, jaki tkwi w tych nowoczesnych rozwiązaniach.

Prowadzący warsztaty podzielą się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi efektywnego korzystania z dostępnych technologii, a także podniesie kwestie związane z twórczym podejściem do modelowania i obrazowania cyfrowego. Warsztaty stanowią okazję do wymiany doświadczeń z obszaru nowoczesnych technologii i nawiązania kontaktów wśród nauczycieli i specjalistów z obu uczelni. Po zakończeniu warsztatów, uczestnicy będą zaznajomieni z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie modelowania i obrazowania cyfrowego, posiądą praktyczne umiejętności, które z powodzeniem zastosują w swojej własnej twórczości.

CELE WARSZTATÓW  ETAP I / ETAP II

  1. Wprowadzenie do Technologii Obrazowania 3D / AR / VR
    • Zaznajomienie uczestników z podstawowymi koncepcjami modelowania 3D oraz technologii Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości.
    • Przedstawienie najnowszych trendów w dziedzinie cyfrowego modelowania i obrazowania.
  2. Zdobycie Umiejętności Praktycznych
    • Praktyczne warsztaty mające na celu dostarczenie uczestnikom konkretnych umiejętności w obszarze modelowania 3D.
    • Wykorzystanie narzędzi do modelowania w praktyce, umożliwiające uczestnikom aktywne eksperymentowanie.
  3. Zastosowanie Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości
    • Omówienie praktycznych zastosowań Wirtualnej/Rozszerzonej Rzeczywistości w różnych dziedzinach, włączając w to sztukę, projektowanie, edukację i rozrywkę.
    • Zachęcanie uczestników do samodzielnego projektowania w środowisku wirtualnym.
  4. Techniki Modelowania 3D
    • Pogłębianie umiejętności poprzez zaawansowane techniki.
    • Projektowanie w Rzeczywistości Wirtualnej – praktyczne aspekty tworzenia w środowisku wirtualnym.
  5. Odkrywanie Najnowszych Trendów i Współpraca Twórcza
    • Identyfikacja i analiza najnowszych trendów w dziedzinie modelowania i obrazowania cyfrowego.
    • Tworzenie projektów w zespołach – rozwijanie umiejętności współpracy w środowisku cyfrowym.
  6. Pogłębianie Umiejętności Praktycznych
    • Kontynuacja warsztatów praktycznych, obejmująca zaawansowane techniki modelowania 3D oraz projektowanie w Rzeczywistości Rozszerzonej.
    • Indywidualne konsultacje i feedback, umożliwiające uczestnikom dostosowanie zdobytych umiejętności do własnych projektów.
  7. Prezentacje Końcowe i Podsumowanie
    • Ostateczne poprawki do projektów i prezentacje końcowe prac uczestników.
    • Sesja podsumowująca, w trakcie której uczestnicy dzielą się refleksjami nad zdobytym doświadczeniem i umiejętnościami.

Szczegółowy scenariusz warsztatu do pobrania TUTAJ


POST-PROJECT PUBLICATION

PUBLIKACJA POPROJEKTOWA

„ILLUSION OF FORM – on shaping at art universities”

About: 

This publication outlines and summarizes our nearly 3-year collaboration. It is divided into sections including an introduction, reflections from the project coordinators, and thematic chapters that analyze the organizational differences and approaches to shaping a student’s development path between UAP’s Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznan and the Fakultet for Kunst, Musikk og Design at the University of Bergen (KMD). It also includes a section devoted to the International Conference „Illusion of form”, to which speakers were invited, focusing on the intertwining thematic blocks: artistic, educational and technological, this part of the publication contains post-conference texts provided by the speakers, which are summaries of various aspects of art education, concerning innovative teaching methods and the results of the project.

Introduction:  

The „Illusion of Form” project is a comprehensive undertaking aimed at exploring differences in the organizational structure and educational model of two art education institutions: Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznań (UAP) and Fakultet for Kunst, Musikk og Design at the University of Bergen (KMD). The project focused on analyzing and adapting the teaching offer of both universities to the current conditions of civilization, including the implementation of modern technologies in the teaching process.

Within the framework of the project, participants had the opportunity to explore traditional art disciplines, such as sculpture, performance, video, or photography, and textiles while simultaneously introducing elements such as analog holography, augmented reality (AR), virtual reality (VR) and three-dimensional (3D) printing. 

A significant challenge, given the differing approaches of the two universities, was the introduction of modern digital technologies in the context of remote learning. It required adaptation to new educational realities, which was an important part of the project participants’ adaptation process. The complexity of the „Illusion of Form” project also included the integration of artistic traditions with modernity, with the aim of creating an innovative model of art education that is adapted to contemporary labor market requirements.

HERE you can download a digital version of the publication.

„ILUZJA FORMY – o kształtowaniu na uczelniach artystycznych”

Opis: 

Niniejsza publikacja stanowi zarys i podsumowanie naszej prawie 3-letniej współpracy. Jest podzielona na sekcje obejmujące wprowadzenie, refleksje koordynatorów projektu oraz rozdziały tematyczne, które analizują różnice organizacyjne i podejście do kształtowania ścieżki rozwoju studenta pomiędzy UAP Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu a Fakultet for Kunst, Musikk og Design Uniwersytetu w Bergen (KMD). Obejmuje również część poświęconą Międzynarodowej Konferencji “Illusion of form”, na którą zaproszeni zostali prelegenci skupiający się wokół wzajemnie się przenikających bloków tematycznych: artystycznego, edukacyjnego i technologicznego, ta część publikacji zawiera dostarczone przez prelegentów teksty pokonferencyjne stanowiące podsumowania różnych  aspektów  edukacji artystycznej, dotyczące innowacyjnych metod nauczania oraz rezultatów projektu.

Wstęp:

Projekt „Iluzja Formy” stanowi kompleksowe przedsięwzięcie mające na celu eksplorację różnic w strukturze organizacyjnej i modelu edukacyjnym dwóch instytucji szkolnictwa artystycznego: Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (UAP) i Fakultet for Kunst, Musikk og Design Uniwersytetu w Bergen (KMD). W projekcie skupiliśmy się na analizie oraz dostosowywaniu  oferty dydaktycznej obu uczelni do aktualnych warunków cywilizacyjnych, w tym również implementację nowoczesnych technologii w procesie nauczania.

W ramach projektu, uczestnicy mieli możliwość eksploracji tradycyjnych dyscyplin sztuki, takich jak rzeźba, performance, video, czy fotografia, tkanina równocześnie wprowadzając elementy takie jak holografia analogowa, rzeczywistość rozszerzona (AR), rzeczywistość wirtualna (VR) czy druk trójwymiarowy (3D). 

Istotnym wyzwaniem, zważywszy na zróżnicowane podejścia obu uczelni było wprowadzenie nowoczesnych technologii cyfrowych w kontekście zdalnego nauczania. Wymagało ono dostosowania się do nowych realiów edukacyjnych, co stanowiło istotny element procesu adaptacji uczestników projektu. Kompleksowość projektu „Iluzja Formy” obejmowała także integrację tradycji artystycznych z nowoczesnością, co miało na celu stworzenie innowacyjnego modelu edukacji artystycznej, dostosowanego do współczesnych wymagań rynku pracy.

Cyfrowa wersja publikacji do pobrania TUTAJ


SCRIPT

SKRYPT

HOLOGRAFIA ARTYSTYCZNA

Authors: 

  • prof. Jarosław Bogucki, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,
  • dr inż. Marek Sutkowski, The Institute of Microelectronics and Optoelectronics, Faculty of Electronics and Information Technology, Warsaw University of Technology
  • dr Szymon Zwoliński, Faculty of Sculpture, Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznan, Poland,

Introduction:  

Used for many years, the term holography has found its way into the vocabulary of everyday language. Then, however, the meaning of the word is not always identical with its true definition. It is because the term holography belongs to the notions used in the field of optics, describing a method of recording information on a three-dimensional spatial scene in a high-fidelity manner. The Encyclopaedia Britannica defines it as follows:

Holography, means of creating a unique photographic image without the use of a lens. The photographic recording of the image is called a hologram, which appears to be an unrecognizable pattern of stripes and whorls but which — when illuminated by coherent light, as by a laser beam — organizes the light into a three-dimensional representation of the original object.

The encyclopaedic definition seems complicated. It is therefore not entirely clear what a hologram really is. For the time being, let us assume, following the quoted description from the Encyclopaedia Britannica, that holography is a method of making a three-dimensional representation of an object or scene by means of a beam of light. It is therefore a way of recording an image while preserving its three-dimensionality, or spatiality and depth. In other words, holography allows us to show a solid whose spatiality we can perceive with our sense of sight. It can therefore be considered to be an immaterial sculpture. It is to be added, however, that holography, or rather certain holographic techniques, to be more precise, make it possible to use some means of expression that are difficult or even impossible to obtain in sculpture.

HERE you can download a digital version of the script.

ARTISTIC HOLOGRAPHY

Autorzy: 

  • dr hab. Jarosław Bogucki, Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
  • dr inż. Marek Sutkowski, Instytut Mikroelektroniki i Optoelektroniki, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych, Politechnika Warszawska
  • dr Szymon Zwoliński, Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych, Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Wstęp:

Używany od wielu lat termin holografia trafił do zasobów słownictwa potocznego. Znaczenie tego słowa nie zawsze jednak jest wówczas tożsame z jego prawdziwą definicją. Pojęcie holografia bowiem należy do pojęć z dziedziny optyki, opisując metodę zapisu trójwymiarowej informacji o przestrzennej scenie w sposób cechujący się dużą wiernością. Encyklopedia Britannica definiuje je następująco:

„Holografia oznacza tworzenie niepowtarzalnego obrazu fotograficznego bez użycia obiektywu. Zapis fotograficzny obrazu nazywa się hologramem. Wydaje się on nieczytelnym wzorem prążków o różnych kształtach i rozmiarach, ale oświetlony koherentną wiązką światła, wytwarzaną za pomocą lasera, porządkuje światło tak, że powstaje trójwymiarowe przedstawienie pierwotnego obiektu.”

Definicja encyklopedyczna wydaje się skomplikowana. Nie jest więc całkiem jasne, czym naprawdę jest hologram. Na razie przyjmijmy, za zacytowanym opisem z encyklopedii Britannica, że holografia jest metodą tworzenia trójwymiarowej reprezentacji obiektu lub sceny za pomocą wiązki światła. Jest to zatem sposób zapisu obrazu z zachowaniem trójwymiarowości, czyli przestrzeni i głębi. Innymi słowy, holografia pozwala pokazać bryłę, której przestrzenność możemy odebrać zmysłem wzroku. Można więc stwierdzić, że jest niematerialną rzeźbą. Trzeba jednak dodać, że holografia, a raczej pewne techniki holograficzne, ściślej mówiąc, umożliwiają użycie środków wyrazu trudnych do uzyskania albo nawet niemożliwych w rzeźbie.

Cyfrowa wersja skryptu do pobrania TUTAJ